Van Amsterdam tot Dunedin..

25 oktober 2012 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Jaaah! Eindelijk is het zover: WE GAAN!

het zal de meesten van jullie niet verbazen dat moniek de avond van te voren nog lastminute allerlei dingen moest regelen. sandra zat daarentegen al klaar om te gaan.

op de onvriendelijke tijd van 6.00 op zondagochtend begon de tocht naar schiphol. na een knuffel, een lach en een klein traantje scheidden niet alleen de wegen van ons en onze familie, maar ook van ons onderling: er waren namelijk geen plekken naast elkaar meer vrij in het vliegtuig. door vriendelijk te lachen en een goede onderhandeling met een man, moniek ruilde haar luxepositie aan het gangpad tegen een stoel in het midden en daarmee kwamen we toch naast elkaar te zitten.

de buurvrouw van moniek was een alleenstaande vrouw die met een groepsreis meeging, die waarschijnlijk zenuwachtig was voor de ontmoeting met haar groepsgenoten óf ze was gewoonweg alcoholist: ze dronk aan één stuk witte wijn alsof het ranja was. dit stak ons aan, dus bestelden we ook een chardonay om te proosten op onze vakantie!

ondertussen vielen we van de ene in de andere verbazing, het ontbrak ons aan niets: ruime stoelen, lekker eten, onbeperkt drinken, groot assortiment aan films, muziek en games, routeinfo via het scherm en lekker warme sokken. dat kennen we niet van ryan air!

al met al vloog de 12 uur durende reis naar singapore voorbij! (goede woordgrap, hè rudy?!)

bij de landing was het 5:00 lokale tijd, terwijl het voor ons gevoel 23:00 was en we dus eigenlijk al een hele dag achter de rug hadden. maar of het nu dag of nacht was: wij wilden singapore verkennen!

helaas klinkt dit gemakkelijker dan het in werkelijkheid was: hoe kom je van dit vliegveld af en in de stad?! na een zoektocht naar de douane, de kluisjes, de toiletten, de trein en de gebruiksaanwijzing van de kaartjesautomaat stonden we na 2 uur uiteindelijk dan midden in singapore. eerste indruk? heet en vochtig! op dag 1 was moniek al dankbaar voor de afritsbroek die ze van collega maartje had geleend. dat terwijl ze sandra al die tijd had uitgelachen...

onze gok wat betreft het treinstation was een goede, want we kwamen precies bij de skyline van singapore uit met de hoge wolkenkrabbers, het reuzenrad, een opvallend gebouw met een boot op het dak (zie foto's) en een heleboel nieuwbouw kantoren. dit laatste was ook onze voornaamste indruk van de stad: een moderne bussinessstad, waar iedereen in pak of mooi gestyled jurkje rondliep, ondanks de hitte. maar als echte toeristen hebben we uiteraard toch een boel foto's gemaakt, zelfs sandra begint te snappen hoe de luxe spiegelreflexcamera van moniek werkt...

na 4 uur in de stad waren we totaal uitgeput en besloten we terug te gaan naar de luchthaven om zo nog een dutje te kunnen doen voor we verder zouden vliegen. in de trein begonnen we hier vast mee, sandra zittend en moniek staand! (voor de beeldvorming: we waren inmiddels 28 uur wakker)

voor vertrek maakten we onze overgebleven singaporese (?) dollars op aan een kindermenu van de burger king, we durfden er niet zomaar vanuit te gaan dat we aan boord weer zo goed verzorgd zouden worden als bij de eerste vlucht...

het taxiën was voorbij, de wielen nog niet ingeklapt en moniek lag al te slapen! geen idee wat voor aantrekkingskracht moniek heeft, want op ditzelfde tijdstip begon haar nieuwe buurman aan zijn eerste (en zeker niet laatste) biertje. toen moniek uiteindelijk uit haar coma ontwaakte, drong de alcohollucht haar neus binnen, heerlijk!

na een kleine 8 uur landden we op nieuw zeelandse bodem. het land binnenkomen ging trouwens vrij vlot: we noteerden (eerlijk als we zijn) dat we de laatste maand nog in het bos waren geweest en onze wandelschoenen hierbij aan hadden. daarnaast gaf moniek eerlijk haar dropjes aan (dankjewel marion, ze zijn verrukkelijk!). "i wrote down 'sweets', because i don't know how to spell 'drop' ", zei de douaneman. onze eerlijkheid werd beloond, want de rij met mensen die iets aan te geven hadden was namelijk korter en sneller.

daarna was het tijd onszelf van de eerste levensbehoeften te voorzien: gratis wifi en een nieuw zeelandse simkaart voor moniek. (ze is nu bereikbaar op 0064211895112)

in nieuw zeeland was het op dat moment 12:00, tijd om onze camper op te halen.

na overleg sloten we de hoogst mogelijke verzekering af (inclusief de extra optie: de roll-over dekking! dit is geen geintje!). dit gaf een heerlijk gerust gevoel, behalve voor onze portemonnee. maar voor dit laatste hebben we van anouk gelukspoppetjes gekregen die hopelijk hun werk zullen doen.

waar we aanvankelijk wilden gaan voor een minicamper, boekten we op aanraden van het reisbureau voor minder geld een maat groter. deze zou welliswaar wat ouder zijn. geen idee waarom, maar we ontvingen een upgrade waardoor we nu een splinternieuwe en luxe camper hebben met kingsize bed!

moniek durfde het aan als eerste in het gevaarte met automaat te rijden (7,2m lang, 3m hoog). het lukte haar om de naastgeparkeerde campers niet te raken en de eerste tussenstop te bereiken: de parkeerplaats van de mc donalds, waarvoor ze 2x linksaf moest slaan!

we coachten elkaar tijdens het rijden "keep left", en bereikten de supermarkt en camping. we zaten gelijk in het goede ritme en het was tijd voor onze eerste nacht. zo'n kingsize bed heeft als nadeel dat je ver van elkaar af ligt, het was behoorlijk koud!!

afgelopen dagen waren we vooral bezig met de reis NAAR nieuw zeeland, vandaag 24 oktober begon onze reis IN nieuw zeeland.

ons eerste doel werd birdlings flat. hier hadden we een mooi uitzicht over een woeste zee, waar we de nodige kodakmomentjes hebben benut.

daarna trokken we verder naar het zuiden, naar de mouraki boulders. dit zijn grote ronde bollen van steen, die de afgelopen 55miljoen jaar zijn ontstaan en die bij eb zichtbaar worden op het strand. we zijn en blijven natuurlijk nederlanders. we hebben dan ook de tip van rudy opgevolgd om niet de borden achterna te rijden naar een betaalde parkeerplaats, maar onze camper gratis! ergens anders neer te zetten.

nu zitten we ons met de kachel aan voor te bereiden op wederom een koude nacht. overdag zijn de weergoden ons gelukkig tot nu toe gunstig gestemd: de poncho's zijn nog ongebruikt terwijl we onze zonnebrillen al veelvuldig hebben gedragen. hopen dat dit zo blijft...

we beseffen dat het een heel verhaal is geworden, we zullen proberen de volgende keren wat compacter een verslag van onze gebeurtenissen te geven.

tot snel!

1. Danielle:
    25 oktober 2012
    Nee! Niet compacter de volgende keer!!;) ik vond het super leuk om te lezen!! Van mij mag ie de volgende keer wel weer zo lang.
    Goed om te horen dat jullie goed zijn aangekomen en een mooie camper hebben. M'n schoonzusje had ook zo'n gevaarte daar en die werd heel leuk hun 'spaceship' genoemd, misschien n idee?! :)
    Knap dat jullie dat vol hebben gehouden om dan ook nog Singapore te gaan verkennen! Lijkt me n erg gave stad!!
    Ben nu al benieuwd naar jullie volgende verhalen!! Succes met die camper en genieten he!!

Xx Danielle
  2. Ellen:
    Hee meiden!
    Wat leuk een eerste bericht van jullie! Al een hoop meegemaakt lees ik, wat een avonturen en dat nu al! Dat voorspelt een hoop goeds voor de rest van jullie reis!
    Meiden, succes met de camper, geniet en tot het volgende verhaal!
    Kus El
  3. Rosemarie en Pieter:
    Wat een mooi verhaal!!!!
    Dat wordt na 6(13) weken een leesboek en een fotoboek. Gelukkig gaat alles volgens planning.Oja Sandra, let op de stoeprandjes (tip van pap). We hebben Dirk gister goed verwend dus die komt niks te kort.
    Geniet verder en tot de volgende update.
    lieve groetjes pap en mam
  4. Frank en Mieke:
    25 oktober 2012
    Wat een leuk verhaal! Erg grappig om ook alle details om te lezen, wat mij betreft er in houden :)
    Heel veel plezier en succes dames! We zien al uit naar jullie volgende verhaal (met foto's als het kan)!
    Veel groetjes,
    Frank en Mieke
  5. Noud litjens:
    25 oktober 2012
    ha dames, ik had ff wat tijd over om verhaal te lezen.Een hele klus zo ef tussen het werk door .
    heel veel plezier en pas op voor de kiwis en kangoeroes.
    Groet Noud.
  6. Annemarie:
    25 oktober 2012
    Nee inderdaad, ik ben het met Daniëlle eens, niet compacter maken die verhalen! Ik maak gewoon even tijd voor werk-ontwijkend-gedrag en zit hier te gniffelen achter de computer, heerlijk om te lezen, en kunnen wij ook nog een beetje mee genieten! Ook echt vervelend zeg, zo'n luxe camper, jullie hadden nog zo uitgekeken naar die knusse nachtjes ;)
    Ben benieuwd naar jullie volgende belevenissen!
    Xx Annemarie
  7. Mart en annie:
    Hoi Sandra en Moniek.
    We hebben genoten van jullie verhaal.
    Jullie hebben Mart zijn tip niet nodig gehad in t vliegtuig.
    We kijken nu al uit naar t volgende verhaal, en de foto's.
    Groetjes Mart en Annie.
  8. Edward en Cindy:
    25 oktober 2012
    Mooi leuk verhaal wij zijn nu al benieuwd om de foto s te bekijken
    En het verhaal hoeft niet korter hoor;)
    Veel plezier edward Cindy Lynn en Senna
  9. Maria en Mieke:
    Ha Sandra en Moniek,
    Leuk jullie verhaal te lezen. Fijn dat alles goed is gegaan. Was de reis niet lang? Wij kunnen jullie goed volgen, want voor ons klinkt het allemaal bekend in de oren. Jullie gaan nog veel leuken dingen zien. Dat de camper zo lang is maakt niets uit, het komt allemaal achter je aan. Sandra, de 1ste spelregelavond is goed verlopen. Delname 25 personen.

Geniet van alles.

Groetjes Maria en Mieke
  10. Toos Arts:
    Hoi Moniek en Sandra,
    jullie verhaal roept ook bij ons herinneringen op. Je hebt je ingesteld op zo'n lange reis. Wat een hitte in Singapore hè !!! Wel een heel aparte stad, heel netjes.
    We hebben genoten van jullie verslag en zien uit naar het vervolg.
    Geniet maar heerlijk !!
    groetjes, Piet en Toos
  11. Anouk:
    26 oktober 2012
    Hé Meiden!
    Leuk om zo snel al iets van jullie te horen en te zien :)! Heel erg mooi landschap en die kust zo verlaten en beetje grimmig: super zeg. Fijn ook dat de reis zo goed is verlopen.. en al dat eten; tja dat hoort erbij hé als je zo lang moet zitten: wat moet je anders doen ;) Geen rare dingen meer geproefd in Signapore?? Nou geniet ervan samen, hopelijk wordt het snel korte broekenweer :D Tot het volgende verhaaltje, kijk erna uit!! xxx
  12. Rudy:
    26 oktober 2012
    Jajaja, het vliegt voorbij :-)
  13. Tiny:
    Hey wereldreizigers ...,
    Het avontuur is begonnen en jullie zijn alweer een paar dagen onderweg. Geweldig om jullie reisverslag te lezen, mooi geschreven. Dit volhouden, zodat jullie nog lang kunnen nagenieten van deze prachtige ervaring. Succes, veel plezier en geniet! Greetzz
  14. Toos Arts:
    27 oktober 2012
    Al bijna een week van huis weg, nog geen heimwee??
    Hoe is de temperatuur en in welk seizoen zitten ze in N.Z. ?
    groetjes !!
  15. Maartje:
    Heyyyy dames....

Ohhh wat ben ik jaloers zeg... Ik zou ook wel weer willen. Het reaiverslag is erg leuk om te lezen. Hopelijk blijven de poncho's ongebruikt. Zal duimen voor jullie. Hier ook een koud nachje... nachtvorst wel te verstaan. Ieks. Jullie gaan in ieder geval daar de lente in. Veeel plezier en ik ben zeer benieuwd hoe de rest van de reis bevalt. Heerlijk zo lang weg... GENIET!!
  16. Stefanie:
    Ha meiden,
    Wat leuk om van jullie te horen. Klinkt alsof de lange reis een eitje was! Ik ga jullie leuke verhalen zeker bijhouden.
    Heel veel plezier met jullie avontuur samen, geniet!!!
    X uit een steeds kouder wordend kikkerlandje!!
  17. Femke:
    27 oktober 2012
    Heey dames, leuke verhalen, kijk nu al uit naar het volgende verhaal. Ziet er goed uit daar met die camper van jullie. We volgen jullie!
    Groetjes de buurtjes
  18. Marian:
    27 oktober 2012
    Meiden! Wat een mooi geschreven verhaal!! Superleuk om te lezen, ben nu al benieuwd naar alle komende avonturen en verhalen!! Heel veel plezier in jullie BUSJE! :D
    Xxies Marian, Boy, Hannie en Bart
  19. René, Anke en Luuk:
    28 oktober 2012
    Hey meiden-van-het-goede-leven,

Wat heerlijk om jullie eerste avonturen te lezen! En natuurlijk om de gave foto's te zien! Kijk al uit naar het volgende verslag.
    Veel plezier!!! Dat gaat helemaal goed komen jullie kennende en met zo'n gave camper :-).

Liefs uut Loon
  20. Robert en Lotte:
    28 oktober 2012
    Hey girls,

Wat gaaf daar! Knap dat jullie met zo'n gevaarte durven te rijden. Geniet van alle avonturen die jullie nog tegemoet gaan.

xx Lotte
  21. Thea:
    29 oktober 2012
    Hallo Sandra en Moniek,
    Wat een boeiend verhaal en zo beeldend geschreven dat ik het gevoel heb zelf mee te reizen....Mooie foto's ook, dus dat wordt na 6 weken een prachtig geïllustreerd reisverslag. Geniet van dit avontuur, want "time flies"!
    Groetjes van je collega